Selamat Datang Ke Dunia Bahasa Malaysia UPSR

Sunday 18 November 2012

Contoh Karangan - Cerita Pengalaman


Sewaktu anda pulang dari sekeloh, anda terlihat sebuah lori sampah sedang membuang sampah ke dalam sungai. Nyatakan tindakan yang anda lakukan.


     Pada hari Jumaat yang lalu, saya berbasikal pulang dari sekolah bersendirian. Tiba-tiba, saya ternampak sebuah lori sampah sedang menuju ke arah sebatang sungai yang terletak di hujung kampung.

     Tidak lama kemudian, lori sampah itu berhenti di tepi sungai itu. Saya cepat-cepat bersembunyi di sebalik semak-semak untuk mengintai gerak-geri mereka. Saya mendapati mereka sedang membuang sampah ke dalam sungai itu.

     Saya segera membuat keputusan untuk memberitahu ketua kampung. Beliau telah membawa saya ke balai polis untuk membuat laporan. Saya memberitahu seorang pegawai polis tentang kejadian itu.

     Setelah itu, beberapa orang pegawai polis mengejar ke tempat kejadian itu dengan segera. Apabila kami tiba di sana, pemandu lori sampah itu dan kawan-kawannya cuba melarikan diri tetapi tidak berjaya. Akhirnya, mereka berjaya ditangkap oleh pegawai polis.

     Pihak polis telah mendenda mereka seebanyak RM5000 dan memberi amaran kepada mereka supaya tidak mengulangi perbuatan tersebut. Mereka menyesal dan mengaku kesalahan yang mereka lakukan. Mereka juga berjanji akan membersihkan sungai itu.

     Ketua kampung dan pengawai polis telah memuji keberanian saya. Saya berasa sangat gembira kerana dapat mengelakkan sungai itu daripada tercemar. Selepas itu, saya pun pulang ke rumah.

3 comments:

  1. Sɛʍaҡ sɛʍaҡ tʊ ɮօʟɛɦ tʊҡaʀ ʝaɖɨ sɛʍaҡ saʍʊռ

    ReplyDelete
  2. Sɛʍaҡ sɛʍaҡ tʊ ɮօʟɛɦ tʊҡaʀ ʝaɖɨ sɛʍaҡ saʍʊռ

    ReplyDelete