Selamat Datang Ke Dunia Bahasa Malaysia UPSR

Wednesday, 17 October 2012

Tema Karangan UPSR


Tema Karangan Utama UPSR
1.       Tema: Manusia
a.       Pendahuluan: Nama, umur, rupa, tempat tinggal
b.       Isi-isi (Pilih  isi-isi  yang sesuai)
I.                    Pekerjaan
II.                  Hobi
III.               Sifat(sikap)- baik hati, rajin, prihatin, mengambil berat, peramah, pemurah
IV.                Cita-cita
V.                  Hubungan dengan kamu
VI.                Kegemaran- makanan, hobi, rancangan televisyen
VII.             Bakat
VIII.           Harapan anda terhadapnya
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan




2.       Tema: Tempat
a.       .Pendahuluan: nama, keadaan, terletak di mana
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Pemandangan/ keadaan
II.                  Kemudahan  (apa ?)
III.               Kegunaan (buat apa ?)
IV.                Rupa tempat itu-bangunan, tumbuh-tumbuhan, bunga, barang
V.                  Manusia, aktiviti manusia
VI.                Tempat menarik, keistimewaan
VII.             Suasana
VIII.           Aktiviti yang dijalankan
c. Penutup: perasaan, harapan nilai murni



3.       Tema: Haiwan
a.       Pendahuluan: nama, rupa, pengenalan (bagaimana dapat haiwan tersebut?)
b.        Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    makanan kegemaran
II.                  tempat tinggal
III.               kelakuan/sifat
IV.                kegunaan
V.                  hubungan dengan anda
VI.                aktiviti yang dilakukan bersama
VII.             cara penjagaan
VIII.           harapan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan




4.       Tema: benda/buah-buahan/ tumbuhan
a.       Pendahuluan: pengenalan, rupa
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Rupa, bentuk saiz
II.                  Kegunaan
III.               Faedah/kebaikan/kepentingan
IV.                Tempat membeli, menanam, menyimpan
V.                  Harga
VI.                Rasa
VII.             Cara-cara penjagaan
VIII.           Keistimewaan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
5.       Tema: Hobi/aktiviti berfaedah
a.       Pendahuluan: pengenalan, hobi
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Faedah/kebaikan/kepentingan
II.                  Alat-alat yang digunakan
III.               Tempat/masa/siapa/bagaimana menjalankan aktiviti ini
IV.                Galakan siapa?
V.                  Mengapa meminati aktiviti ini?
VI.                Pencapaian menyertai pertandingan-memenangi hadiah
VII.             Siapakah yang mengajar anda? Bagaimana?
VIII.           Cita-cita/harapan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan

6.       Tema: Cara-cara membuat/memproses (Bergambar)
a.       Pendahuluan: pengenalan/sejenis/contoh
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Menyediakan bahan
II.                  Kerja yang mudah
III.               ****Ceritakan langkah-langkah yang diambil mengikut urutan
IV.                kegunaan/cara menggunakannya
V.                  Faedah/kebaikan/kepentingan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
7.       Tema: Pergi ke (tempat)
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Keadaan/suasana
II.                  Kegiatan orang ramai (buat apa?)
III.               Kemudahan
IV.                Benda- apa, harga, susunan, jenis
V.                  Kegunaan tempat ini?
VI.                Kamu buat apa di sana?
VII.             Apakah yang menarik perhatian kamu?
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan

8.       Tema: Lawatan ke Kilang
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ?
b.        Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    tujuan lawatan
II.                  bilangan murid dan guru
III.               masa berkumpul/bertolak/tiba/pulang
IV.                disambut oleh pengurus
V.                  Suasana kilang
VI.                Pekerja yang bertugas
VII.             Mesin/kemudahan/barang/hasil keluaran yang ada
VIII.           Nampak apa? Buat apa?
IX.                Penerangan pengurus
X.                  Dapat hadiah/cenderamata/ …percuma
XI.                Jamuan ringan
XII.             Mengucapkan terima kasih
XIII.           Pulang
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
9.       Tema: Lawatan ke Tempat Peranginan
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ?
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Tujuan lawatan
II.                  Bilangan murid dan guru/ ahli keluarga/ rakan
III.               Masa berkumpul/bertolah/tiba/pulang
IV.                ******(2-3 perenggan)  
Tempat yang dilawati
ü  Suasana/pemandangan 
ü  Manusia, barang
ü  Kemudahan
ü  Memberi penerangan
ü  Pertunjukan
ü  Membeli apa?
ü  keistimewaan   
ü  mengambil gambar
ü  membeli cenderamata
V.                  tempat penginapan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan

10.    Tema: Lawatan ke (manusia)- hospital/rumah nenek/ rumah orang-orang tua/ rumah anak yatim piatu
a.       Pendahuluan: bila,siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ?
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Tujuan lawatan
II.                  Bilangan (murid) dan (guru)
III.               Masa berkumpul/bertolak/tiba/pulang
IV.                Disambut oleh siapa
V.                  Suasana / pemandangan/ nampak apa, siapa?
VI.                Aktiviti yang dijalankan
ü  Membersihkan kawasan
ü  Membuat persembahan
ü  Membawa hadiah, buah tangan
ü  Berbual-bual
VII.             Kemudahan yang ada
VIII.           Mengucapkan terima kasih

c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
11.    Tema: pertandingan / perlawanan
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana
c.        Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Tujuan
II.                  Persediaan awal (menghias)
III.               Bilangan peserta/pasukan yang mengambil bahagian
IV.                Masa tiba/berkumpul/bermula/tamat
V.                  Ucapan perasmian – siapa menasihati…
VI.                *Suasana pertandingan (penonton, peserta, meriah, menarik, bertepuk tangan, bersunguh-sungguh)
VII.             Keputusan pertandingan
VIII.           Upacara penyampaian hadiah
IX.                Jamuan ringan
X.                  Pulang
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan




12.    Tema: Perkhemahan
d.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ?
e.        Isi-isi (Pilih isi- isi yang sesuai)
I.                    Tujuan perkhemahan
II.                  Membawa apa? Persedian awal
III.               Masa berkumpul/bertolak/tiba/pulang
IV.                Bilangan peserta dan guru
V.                  *****(3-4 perengan) Aktiviti yang dijalankan
ü  upacara perasmian
ü  mendirikan khemah
ü  mencari kayu api
ü  mengambil air
ü  memasak makanan, menjerang air
ü  pertandingan apa?
ü  Berkawad
ü  Membuat persembahan
ü  Latihan pertolongan cemas
ü  Upacara penyampaian hadiah
ü  Membersihkan kawasan
ü  Mengemas alat-alat
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan



13.    Tema: Fakta Cara-cara
a.       Pendahuluan: amalan baik,penting, contoh
b.        Cara menghuraikan Isi
ü  Setiap perenggan hanya ada SATU isi utama
ü  Huraian/ beri contoh
ü  Bagaimana ?
ü  Mengapa/ kesan ?
c.        Penutup: menyeru, berharap, nilai murni

Contoh 1: Cara-cara Mengindahkan Kawasan Sekolah
Isi-isi:
1.       Bergotong-royong membersihkan kawasan sekolah
2.       menanam pokok bunga
3.       kerjasama menjaga kebersihan
4.       mengecat dinding
5.       melukis mural/gambar
6.       membina taman/ kolam ikan

Contoh 4: Cara-cara Menjaga Kesihatan Badan
Isi-isi:
1.       makan makanan seimbang
2.       bersenam
3.       menjaga kebersihan diri (mandi …)
4.       menjaga kebersihan persekitaran (menyapu sampah …)
5.       berehat / masa tidur yang mencukupi
6.       amalan hidup yang sihat (tidak merokok, tidak minum arak)


Contoh 2: Cara-cara Menggembirakan Ibu Bapa/ Guru
Isi-isi:
1.       menghormati mereka
2.       belajar dengan bersungguh-sungguh
3.       menolong mereka membuat kerja
4.       mendengar nasihat
5.       menjadi anak/murid yang baik
6.       pandai menjaga diri

Contoh 3: Cara-cara Mengisi Masa Lapang (murid)
Isi-isi:
1.       membaca buku
2.       hobi yang baik
3.       bersenam
4.       membantu ibu bapa
5.       luangkan masa bersama ahli keluarga
6.       mengulang kaji pelajaran



Contoh 5: Cara-cara Menjaga Kesihatan Gigi
Isi-isi:
1.       menggosok gigi
2.       kurangkan makanan yang manis
3.       makan makanan yang baik untuk kesihatan gigi
4.       pemeriksaan gigi-2 kali setahun
5.       tidak menghisap rokok
6.       amalam hidup yang sihat
14.    Tema: Faedah/kebaikan
a. Pendahuluan: pengenalan, amalan baik,penting, contoh
b. Cara menghuraikan Isi
ü  Setiap perenggan hanya ada SATU isi utama
ü  Huraian/ beri contoh
ü  Bagaimana ?
ü  Mengapa/ kesan ?
c. Penutup: menyeru, berharap, nilai murni

Contoh 1: Faedah membaca/bersukan, perpustakaan, melawat, menyertai aktiviti kokurikulum, persatuan, menonton televisyen, mendengar radio)
Ø  Menambah pengetahuan
Ø  Mengisi masa lapang
Ø  Menyihatkan badan
Ø  Meningkatkan penguasaan bahasa
Ø  Memupuk nilai murni
Ø  Memberi hiburan

Contoh 2: Faedah menyimpan wang di bank
¨       Terjamin keselamatan
¨       Mendapat faedah
¨       Dapat digunakan pada masa hadapan
¨       Mendapat hadiah
¨       Digunakan pada masa hadapan
¨       Membantu orang yang memerlukan

Contoh 3: Faedah Memakan Buah-buahan Tempatan
v  Berkhasiat-menyihatkan badan –pembasuh mulut
v  Murah
v  Segar/sedap
v  Senang didapati
v  Menolong petani



15.    Tema: Sebab-sebab… (fakta)
a. Pendahuluan: pengenalan,  contoh
b. Cara menghuraikan Isi
ü  Setiap perenggan hanya ada SATU isi utama
ü  Huraian/ beri contoh
ü  Bagaimana ?
ü  Mengapa/ kesan ?
c. Penutup: menyeru, berharap, nilai murni

Contoh 1: Sebab-sebab berlaku kemalangan di jalan raya
Ø  Minum arak/mabuk
Ø  Tidak mematuhi uadang-undang
Ø  Pengguna cuai
Ø  Tidak mempunyai lesen pemandu
Ø  Jalan licin-keadaan jalan raya yang buruk
Ø  Kenderaan rosak

Contoh 2: Sebab-sebab berlaku pencemaran alam
¨       Pembakaran terbuka
¨       Asap yang kotor dari kilang dan kenderaan
¨       Air yang kotor-membuang sampah, tumpahan minyak, bahan-bahan beracun
¨       Bunyi-kenderaan, jentera
¨       Meneroka hutan yang tidak terkawal-udara, hakisan tanah



16.    Tema: Melawat ke Pameran …
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke sana?
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Tujuan pameran ini
II.                  Menyambut kedatangan
III.               Suasana-tempat pameran, ramai orang, barang pameran, keadaan
IV.                *****Aktiviti yang diadakan
ü  Memberi penerangan
ü  Pertandingan
ü  Persembahan
ü  Menyampaikan ceramah
ü  Membeli apa?
V.                  Pulang
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan

17.    Tema: Aktiviti Sekolah/ Hari …
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Tujuan
II.                  Persediaan awal-menghias
III.               Kedatangan tetamu/berkumpul
IV.                majlis bermula
V.                  suasana di majlis itu
VI.                acara yang diadakan
ü  menyampaikan ucapan
ü  ceramah
ü  pameran
ü  persembahan
ü  pertandingan
ü  majlis penyampaian hadiah
ü  jamuan ringan
VII.             bersurai/pulang
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
18.    Tema: Perayaan di Rumah/Hari …
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa,mana
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Tujuan
II.                  Persediaan awal-menghias, membersihkan rumah
III.               Suasana perayaan
IV.                Tetamu datang-membawa hadiah, mengucapkan apa ?
V.                  Menghidangkan makanan dan minuman, makanan istimewa?
VI.                Aktiviti yang dijalankan-menyanyi, menari, berbual-bual
VII.             Keistimewaan perayaan ini-pertunjukan, menyaksikan persembahan apa?, adat istiadat, pantang larang, cerita turun-temurun
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan

19.    Tema: kemalangan/bencana alam
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Bagaimana kejadian berlaku? Punca kemalangan
II.                  Tindakan orang ramai/anda
ü  Menjerit meminta tolong
ü  Menelefon
ü  Menolong mangsa
ü  Memindahkan barang
ü  Membawa mangsa ke …
ü  Memberi pertolongan cemas
III.               suasana di tempat kejadian (orang ramai, benda, keadaan,peristiwa)
IV.                Tindakan pihak tertentu
ü  Ahli bomba
ü  Polis
ü  Pasukan penyelamat
ü  Orang ramai
ü  Mangsa
ü  Anda
V.                  kerugian yang dialami/kecederaan/kerosakan
VI.                kerja-kerja yang dilakukan untuk membantu mangsa
c. Penutup:  pengajaran, perasaan, nilai murni, harapan
20.    Tema: Berkelah di …
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke sana?
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Membuat persediaan
II.                  Membawa apa?
III.               Masa bertolah/sampai
IV.                Suasana-orang ramai, pemandangan, benda, udara
V.                  Apa yang menarik /memikat hati anda?
VI.                Aktiviti yang sesuai
ü  Berenang, membaca, mendengar radio
ü  Mengutip …
ü  Berehat/makan
ü  Mengambil gambar
ü  Membeli cenderamata
ü  Mengemas
ü  Pulang
c. Penutup: faedah yang didapati, perasaan, nilai murni, harapan

21.    Tema: cerita pengajaran (nakal, malas, tidak mendengar nasihat, degil, sombong, cuai, leka)
a.       Pendahuluan: memperkenalkan watak, perangainya
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Bila, siapa, buat apa, mana
II.                  Bagaimanakah kejadian itu berlaku?
III.               Suasana di tempat kejadian-orang ramai, benda, keadaan, kecederaan, kerosakan
IV.                Apakah akibatnya?
V.                  Tindakan yang diambil? (keadaan mangsa, menelefon)
VI.                Kesudahan cerita
c. Penutup: pengajaran, perasaan, nilai murni, harapan
22.    Tema: Cerita teladan (rajin, bijak, jujur, bertanggungjawab, murah hati, baik hati, kasih sayang, berani, hormat-menghormati, kerjasama, adil, berdikari, prihatin, rendah diri, cermat, berhati-hati, mengambil berat, menjaga kebersihan, menjaga kesihatan, bersopan santun, semangat kejiranan, semangat kesukanan, berdisiplin, cintai negara, cintai alam sekitar, tekun, setia, menyayangi haiwan, bercita-cita tinggi, amanah, menghargai harta benda awam)
a.       Pendahuluan: memperkenalkan watak, perangainya
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Bila, siapa, apa, mana
II.                  Bagaimanakah kejadian itu berlaku?
III.               Suasana di tempat kejadian(orang ramai, benda, keadaan, peristiwa)
IV.                Apakah tindakan yang diambil? Usaha yang dilakukan?
V.                  Kesudahan cerita ini? (Ceritakan peristiwa yang berlaku mengikut urutan)
c. Penutup: memuji, perasaan, nilai murni, harapan

23.    Autobiografi (manusia, benda, tempat,haiwan, tumbuhan)
24.    Tema: Bergotong-royong …(membersihkan kawasan sekolah, membina jambatan)
a.       Pendahuluan: bila, siapa, buat apa, mana
b.       Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.                    Tujuan/sebab aktiviti ini dijalankan/kepentingan
II.                  Bila berkumpul
III.               Membawa alatan (contoh)
IV.                Dibahagikan kepada ? kumpulan
V.                  Aktiviti yang dijalankan
ü  Menyapu sampah
ü  Mengelap tingkap
ü  Mencucu longkang
ü  Mengecat dinding
ü  Menanam pokok bunga
ü  Mencakul tanah
ü  Menggergaji
ü  Memaku
VI.                nilai-bekerjasama, tolong-menolong, rajin, berhati-hati
VII.             berehat, menikmati makanan dan minuman
VIII.           kerja selesai-gembira, kawasan… menjadi…, mengucapkan terima kasih
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan




No comments:

Post a Comment