Tema Karangan Utama UPSR
1. Tema:
Manusia
a. Pendahuluan:
Nama, umur, rupa, tempat tinggal
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Pekerjaan
II.
Hobi
III.
Sifat(sikap)- baik hati, rajin, prihatin, mengambil
berat, peramah, pemurah
IV.
Cita-cita
V.
Hubungan dengan kamu
VI.
Kegemaran- makanan, hobi, rancangan televisyen
VII.
Bakat
VIII.
Harapan anda terhadapnya
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
2. Tema:
Tempat
a. .Pendahuluan:
nama, keadaan, terletak di mana
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Pemandangan/ keadaan
II.
Kemudahan (apa
?)
III.
Kegunaan (buat apa ?)
IV.
Rupa tempat itu-bangunan, tumbuh-tumbuhan, bunga,
barang
V.
Manusia, aktiviti manusia
VI.
Tempat menarik, keistimewaan
VII.
Suasana
VIII.
Aktiviti yang dijalankan
c. Penutup: perasaan, harapan nilai murni
|
|
3. Tema:
Haiwan
a. Pendahuluan:
nama, rupa, pengenalan (bagaimana dapat haiwan tersebut?)
b. Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
makanan kegemaran
II.
tempat tinggal
III.
kelakuan/sifat
IV.
kegunaan
V.
hubungan dengan anda
VI.
aktiviti yang dilakukan bersama
VII.
cara penjagaan
VIII.
harapan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
4. Tema:
benda/buah-buahan/ tumbuhan
a. Pendahuluan:
pengenalan, rupa
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Rupa, bentuk saiz
II.
Kegunaan
III.
Faedah/kebaikan/kepentingan
IV.
Tempat membeli, menanam, menyimpan
V.
Harga
VI.
Rasa
VII.
Cara-cara penjagaan
VIII.
Keistimewaan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
|
5. Tema:
Hobi/aktiviti berfaedah
a. Pendahuluan:
pengenalan, hobi
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Faedah/kebaikan/kepentingan
II.
Alat-alat yang digunakan
III.
Tempat/masa/siapa/bagaimana menjalankan aktiviti ini
IV.
Galakan siapa?
V.
Mengapa meminati aktiviti ini?
VI.
Pencapaian menyertai pertandingan-memenangi hadiah
VII.
Siapakah yang mengajar anda? Bagaimana?
VIII.
Cita-cita/harapan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
6. Tema:
Cara-cara membuat/memproses (Bergambar)
a. Pendahuluan:
pengenalan/sejenis/contoh
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Menyediakan bahan
II.
Kerja yang mudah
III.
****Ceritakan langkah-langkah yang diambil mengikut
urutan
IV.
kegunaan/cara menggunakannya
V.
Faedah/kebaikan/kepentingan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
|
7. Tema:
Pergi ke (tempat)
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Keadaan/suasana
II.
Kegiatan orang ramai (buat apa?)
III.
Kemudahan
IV.
Benda- apa, harga, susunan, jenis
V.
Kegunaan tempat ini?
VI.
Kamu buat apa di sana?
VII.
Apakah yang menarik perhatian kamu?
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
8. Tema:
Lawatan ke Kilang
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ?
b. Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
tujuan lawatan
II.
bilangan murid dan guru
III.
masa berkumpul/bertolak/tiba/pulang
IV.
disambut oleh pengurus
V.
Suasana kilang
VI.
Pekerja yang bertugas
VII.
Mesin/kemudahan/barang/hasil keluaran yang ada
VIII.
Nampak apa? Buat apa?
IX.
Penerangan pengurus
X.
Dapat hadiah/cenderamata/ …percuma
XI.
Jamuan ringan
XII.
Mengucapkan terima kasih
XIII.
Pulang
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
|
9. Tema:
Lawatan ke Tempat Peranginan
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ?
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Tujuan lawatan
II.
Bilangan murid dan guru/ ahli keluarga/ rakan
III.
Masa berkumpul/bertolah/tiba/pulang
IV.
******(2-3 perenggan)
Tempat
yang dilawati
ü Suasana/pemandangan
ü Manusia,
barang
ü Kemudahan
ü Memberi
penerangan
ü Pertunjukan
ü Membeli
apa?
ü keistimewaan
ü mengambil
gambar
ü membeli
cenderamata
V.
tempat penginapan
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
10. Tema:
Lawatan ke (manusia)- hospital/rumah nenek/ rumah orang-orang tua/ rumah anak
yatim piatu
a. Pendahuluan:
bila,siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ?
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Tujuan lawatan
II.
Bilangan (murid) dan (guru)
III.
Masa berkumpul/bertolak/tiba/pulang
IV.
Disambut oleh siapa
V.
Suasana / pemandangan/ nampak apa, siapa?
VI.
Aktiviti yang dijalankan
ü Membersihkan
kawasan
ü Membuat
persembahan
ü Membawa
hadiah, buah tangan
ü Berbual-bual
VII.
Kemudahan yang ada
VIII.
Mengucapkan terima kasih
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
|
11. Tema:
pertandingan / perlawanan
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana
c.
Isi-isi (Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Tujuan
II.
Persediaan awal (menghias)
III.
Bilangan peserta/pasukan yang mengambil bahagian
IV.
Masa tiba/berkumpul/bermula/tamat
V.
Ucapan perasmian – siapa menasihati…
VI.
*Suasana pertandingan (penonton, peserta, meriah,
menarik, bertepuk tangan, bersunguh-sungguh)
VII.
Keputusan pertandingan
VIII.
Upacara penyampaian hadiah
IX.
Jamuan ringan
X.
Pulang
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
12. Tema:
Perkhemahan
d. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke situ?
e.
Isi-isi (Pilih isi- isi yang sesuai)
I.
Tujuan perkhemahan
II.
Membawa apa? Persedian awal
III.
Masa berkumpul/bertolak/tiba/pulang
IV.
Bilangan peserta dan guru
V.
*****(3-4 perengan) Aktiviti yang dijalankan
ü upacara
perasmian
ü mendirikan
khemah
ü mencari
kayu api
ü mengambil
air
ü memasak
makanan, menjerang air
ü pertandingan
apa?
ü Berkawad
ü Membuat
persembahan
ü Latihan
pertolongan cemas
ü Upacara
penyampaian hadiah
ü Membersihkan
kawasan
ü Mengemas
alat-alat
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
|
13. Tema:
Fakta Cara-cara
a. Pendahuluan:
amalan baik,penting, contoh
b. Cara menghuraikan Isi
ü Setiap
perenggan hanya ada SATU isi utama
ü Huraian/
beri contoh
ü Bagaimana
?
ü Mengapa/
kesan ?
c.
Penutup: menyeru, berharap, nilai murni
Contoh 1: Cara-cara Mengindahkan Kawasan Sekolah
Isi-isi:
1. Bergotong-royong
membersihkan kawasan sekolah
2. menanam
pokok bunga
3. kerjasama
menjaga kebersihan
4. mengecat
dinding
5. melukis
mural/gambar
6. membina
taman/ kolam ikan
Contoh 4: Cara-cara Menjaga Kesihatan Badan
Isi-isi:
1. makan
makanan seimbang
2. bersenam
3. menjaga
kebersihan diri (mandi …)
4. menjaga
kebersihan persekitaran (menyapu sampah …)
5. berehat
/ masa tidur yang mencukupi
6. amalan
hidup yang sihat (tidak merokok, tidak minum arak)
|
Contoh 2: Cara-cara Menggembirakan Ibu Bapa/ Guru
Isi-isi:
1. menghormati
mereka
2. belajar
dengan bersungguh-sungguh
3. menolong
mereka membuat kerja
4. mendengar
nasihat
5. menjadi
anak/murid yang baik
6. pandai
menjaga diri
Contoh 3: Cara-cara Mengisi Masa Lapang (murid)
Isi-isi:
1. membaca
buku
2. hobi
yang baik
3. bersenam
4. membantu
ibu bapa
5. luangkan
masa bersama ahli keluarga
6. mengulang
kaji pelajaran
Contoh 5: Cara-cara Menjaga Kesihatan Gigi
Isi-isi:
1. menggosok
gigi
2. kurangkan
makanan yang manis
3. makan
makanan yang baik untuk kesihatan gigi
4. pemeriksaan
gigi-2 kali setahun
5. tidak
menghisap rokok
6. amalam
hidup yang sihat
|
|
14. Tema:
Faedah/kebaikan
a. Pendahuluan: pengenalan, amalan baik,penting, contoh
b. Cara menghuraikan Isi
ü Setiap
perenggan hanya ada SATU isi utama
ü Huraian/
beri contoh
ü Bagaimana
?
ü Mengapa/
kesan ?
c. Penutup: menyeru, berharap, nilai murni
Contoh 1: Faedah membaca/bersukan, perpustakaan, melawat,
menyertai aktiviti kokurikulum, persatuan, menonton televisyen, mendengar
radio)
Ø Menambah
pengetahuan
Ø Mengisi
masa lapang
Ø Menyihatkan
badan
Ø Meningkatkan
penguasaan bahasa
Ø Memupuk
nilai murni
Ø Memberi
hiburan
Contoh 2: Faedah menyimpan wang di bank
¨
Terjamin keselamatan
¨
Mendapat faedah
¨
Dapat digunakan pada masa hadapan
¨
Mendapat hadiah
¨
Digunakan pada masa hadapan
¨
Membantu orang yang memerlukan
Contoh 3: Faedah Memakan Buah-buahan Tempatan
v Berkhasiat-menyihatkan
badan –pembasuh mulut
v Murah
v Segar/sedap
v Senang
didapati
v Menolong
petani
|
15. Tema:
Sebab-sebab… (fakta)
a. Pendahuluan: pengenalan, contoh
b. Cara menghuraikan Isi
ü Setiap
perenggan hanya ada SATU isi utama
ü Huraian/
beri contoh
ü Bagaimana
?
ü Mengapa/
kesan ?
c. Penutup: menyeru, berharap, nilai murni
Contoh 1: Sebab-sebab berlaku kemalangan di jalan raya
Ø Minum
arak/mabuk
Ø Tidak
mematuhi uadang-undang
Ø Pengguna
cuai
Ø Tidak
mempunyai lesen pemandu
Ø Jalan
licin-keadaan jalan raya yang buruk
Ø Kenderaan
rosak
Contoh 2: Sebab-sebab berlaku pencemaran alam
¨
Pembakaran terbuka
¨
Asap yang kotor dari kilang dan kenderaan
¨
Air yang kotor-membuang sampah, tumpahan
minyak, bahan-bahan beracun
¨
Bunyi-kenderaan, jentera
¨
Meneroka hutan yang tidak terkawal-udara,
hakisan tanah
|
|
16. Tema:
Melawat ke Pameran …
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke sana?
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Tujuan pameran ini
II.
Menyambut kedatangan
III.
Suasana-tempat pameran, ramai orang, barang pameran,
keadaan
IV.
*****Aktiviti yang diadakan
ü Memberi
penerangan
ü Pertandingan
ü Persembahan
ü Menyampaikan
ceramah
ü Membeli
apa?
V.
Pulang
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
17. Tema:
Aktiviti Sekolah/ Hari …
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Tujuan
II.
Persediaan awal-menghias
III.
Kedatangan tetamu/berkumpul
IV.
majlis bermula
V.
suasana di majlis itu
VI.
acara yang diadakan
ü menyampaikan
ucapan
ü ceramah
ü pameran
ü persembahan
ü pertandingan
ü majlis
penyampaian hadiah
ü jamuan
ringan
VII.
bersurai/pulang
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
|
18. Tema:
Perayaan di Rumah/Hari …
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa,mana
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Tujuan
II.
Persediaan awal-menghias, membersihkan rumah
III.
Suasana perayaan
IV.
Tetamu datang-membawa hadiah, mengucapkan apa ?
V.
Menghidangkan makanan dan minuman, makanan istimewa?
VI.
Aktiviti yang dijalankan-menyanyi, menari,
berbual-bual
VII.
Keistimewaan perayaan ini-pertunjukan, menyaksikan
persembahan apa?, adat istiadat, pantang larang, cerita turun-temurun
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
19. Tema:
kemalangan/bencana alam
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Bagaimana kejadian berlaku? Punca kemalangan
II.
Tindakan orang ramai/anda
ü Menjerit
meminta tolong
ü Menelefon
ü Menolong
mangsa
ü Memindahkan
barang
ü Membawa
mangsa ke …
ü Memberi
pertolongan cemas
III.
suasana di tempat kejadian (orang ramai, benda,
keadaan,peristiwa)
IV.
Tindakan pihak tertentu
ü Ahli
bomba
ü Polis
ü Pasukan
penyelamat
ü Orang
ramai
ü Mangsa
ü Anda
V.
kerugian yang dialami/kecederaan/kerosakan
VI.
kerja-kerja yang dilakukan untuk membantu mangsa
c. Penutup:
pengajaran, perasaan, nilai murni, harapan
|
|
20. Tema:
Berkelah di …
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana, bagaimana ke sana?
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Membuat persediaan
II.
Membawa apa?
III.
Masa bertolah/sampai
IV.
Suasana-orang ramai, pemandangan, benda, udara
V.
Apa yang menarik /memikat hati anda?
VI.
Aktiviti yang sesuai
ü Berenang,
membaca, mendengar radio
ü Mengutip
…
ü Berehat/makan
ü Mengambil
gambar
ü Membeli
cenderamata
ü Mengemas
ü Pulang
c. Penutup: faedah yang didapati, perasaan, nilai murni,
harapan
|
21. Tema:
cerita pengajaran (nakal, malas, tidak mendengar nasihat, degil, sombong,
cuai, leka)
a. Pendahuluan:
memperkenalkan watak, perangainya
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Bila, siapa, buat apa, mana
II.
Bagaimanakah kejadian itu berlaku?
III.
Suasana di tempat kejadian-orang ramai, benda,
keadaan, kecederaan, kerosakan
IV.
Apakah akibatnya?
V.
Tindakan yang diambil? (keadaan mangsa, menelefon)
VI.
Kesudahan cerita
c. Penutup: pengajaran, perasaan, nilai murni, harapan
|
|
22. Tema:
Cerita teladan (rajin, bijak, jujur, bertanggungjawab, murah hati, baik hati,
kasih sayang, berani, hormat-menghormati, kerjasama, adil, berdikari,
prihatin, rendah diri, cermat, berhati-hati, mengambil berat, menjaga
kebersihan, menjaga kesihatan, bersopan santun, semangat kejiranan, semangat
kesukanan, berdisiplin, cintai negara, cintai alam sekitar, tekun, setia,
menyayangi haiwan, bercita-cita tinggi, amanah, menghargai harta benda awam)
a. Pendahuluan:
memperkenalkan watak, perangainya
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Bila, siapa, apa, mana
II.
Bagaimanakah kejadian itu berlaku?
III.
Suasana di tempat kejadian(orang ramai, benda,
keadaan, peristiwa)
IV.
Apakah tindakan yang diambil? Usaha yang dilakukan?
V.
Kesudahan cerita ini? (Ceritakan peristiwa yang
berlaku mengikut urutan)
c. Penutup: memuji, perasaan, nilai murni, harapan
|
23. Autobiografi
(manusia, benda, tempat,haiwan, tumbuhan)
|
|
24. Tema:
Bergotong-royong …(membersihkan kawasan sekolah, membina jambatan)
a. Pendahuluan:
bila, siapa, buat apa, mana
b. Isi-isi
(Pilih isi-isi yang sesuai)
I.
Tujuan/sebab aktiviti ini dijalankan/kepentingan
II.
Bila berkumpul
III.
Membawa alatan (contoh)
IV.
Dibahagikan kepada ? kumpulan
V.
Aktiviti yang dijalankan
ü Menyapu
sampah
ü Mengelap
tingkap
ü Mencucu
longkang
ü Mengecat
dinding
ü Menanam
pokok bunga
ü Mencakul
tanah
ü Menggergaji
ü Memaku
VI.
nilai-bekerjasama, tolong-menolong, rajin,
berhati-hati
VII.
berehat, menikmati makanan dan minuman
VIII.
kerja selesai-gembira, kawasan… menjadi…, mengucapkan
terima kasih
c. Penutup: perasaan, nilai murni, harapan
|
No comments:
Post a Comment