Selamat Datang Ke Dunia Bahasa Malaysia UPSR

Thursday 22 November 2012

Contoh Karangan - Autografi


Aku Sebuah Kereta

            Saya bernama Proton Myvi. Saya dilahirkan di sebuah kilang  yang terletak di Shah Alam. Tubuh saya diperbuat daripada  besi.  Tubuhku berwarna biru.
            Pada suatu hari, aku dan kawan-kawan telah dihantar kepada agen-egen menjual kereta di Johor Bahru dengan sebuah lori. Apabila tiba di kedai itu, kami  dipamerkan di kedai menjual kereta itu.
            Saya berharga RM50,000.00. Saya adalah model yang tercantik di antara kawan-kawan saya yang lain di kedai itu.
            Dua minggu kemudian, datang seorang wanita ke kedai menjual kereta itu. Dia ingin membeli sebuah kereta. Setelah melihat-lihat kami, akhirnya saya  telah dipilihnya kerana kecantikanku.
Tuan saya bernama Siti. Dia ialah seorang doktor. Setiap hari, dia menggunakan saya untuk berulang-alik dari rumah ke hospital. Kadang-kadang, dia juga menggunakan saya untuk membawa keluarganya pergi bersiar-siar.
            Tuan saya sangat menyayangi saya. Dia sentiasa mencuci dan membersihkan badan saya. Saya berasa sangat gembira kerana mempunyai seorang tuan yang begitu baik. Saya berharap dapat berkhidmat untuk tuan saya sehingga akhir hayat.

No comments:

Post a Comment