Selamat Datang Ke Dunia Bahasa Malaysia UPSR

Sunday 25 November 2012

Contoh Karangan - Ucapan


Selaku ketua kelas, kamu dikehendaki menyampaikan ucapan sempena majlis perpisahan rakan sekelas kamu. Tulis ucapan itu selengkapnya.




            Selamat pagi Tuan Pengerusi Majlis, Guru Besar, guru-guru, dan rakan-rakan sekalian.

            Saya ingin mengucapkan terima kasih kerana sudi memberi peluang kepada saya untuk berucap di majlis ini. Tujuan kita berkumpul di sini adalah untuk meraikan, Ahmad yang akan berpindah ke sekolah lain.

            Hari ini merupakan hari terakhir Ahmad bersama-sama dengan kita. Dia akan meninggalkan kita kerana dia mahu mengikuti bapanya yang bekerja di Perlis.

            Ahmad ialah seorang murid yang baik hati, rajin, dan suka menolong orang yang menghadapi kesusahan. Dia selalu mendapat tempat pertama dalam peperiksaan. Ahmad juga pandai dalam bidang syarahan. Oleh itu, dia selalu mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan.

            Di sini, saya ingin mewakili rakan sekelas yang lain untuk meminta maaf daripada Ahmad jika kami ada melakukan kesalahan atau menyinggung perasaannya. Saya berharap kamu akan mendapat 7A dalam Ujian Penilaian Sekolah rendah.

            Jika kamu ada masa lapang, kamu bolehlah mengirimkan surat kepada kami.

            Sekian, terima kasih.

5 comments:

  1. Terima kasih kerana perkongsian ilmu. Tahniah blog yg ceria dan penuh informasi

    ReplyDelete
  2. nota sangat lengkap, usaha lagi!
    sila memberi komen dan menjadi follower saya, terima kasih.
    http://tangeokhwa1963.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Terima kasih! Dengan blog ini , saya blh mengulangkaji matapelajaran B.Malaysia dngn senang ! :D

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Terbaik๐Ÿ–’๐Ÿ–’๐Ÿ–’

    ReplyDelete