Selamat Datang Ke Dunia Bahasa Malaysia UPSR

Thursday, 29 November 2012

Contoh Karangan - Temu Ramah


Kamu dikehendaki menemu ramah seorang tokoh sukan di sekolah kamu. Tuliskan temu ramah kamu itu.

Jenis : Temu Bual / Wawancara

Pendahuluan:
-- Selamat pagi -
-- Selamat pagi.

Isi-isi:
1. – Terlebih – tahniah – syabas 
       –ucapkan – berjaya – johan 
      – acara lari pecut 100 meter
        - kejohanan olahraga MSSM 
       baru-baru -
- Terima -

2. – Bolehkah – ceritakan  perasaan 
    – sebaik –       memenangi -
- Sebenarnya – tidak menyangka
  – johan –  berasa - terkejut

3. – bagaimana – begitu?
- menjangka – persaingan – sengit 
 – pemenang tahun  lepas – berlumba 
– cabaran langsung – mudah
  sahaja - johan

4. – Berapakah masa – catatkan 
    – perlumbaan -– 10.7 saat
    – rekod – baru?
- Tidak – tahun 2008, ? 
 –mencatat 10.3 saat

5. – sekarang – cita-cita – seterusnya?
- bercita-cita – meningkatkan diri 
– baik lagi – mewakili negara - nanti

Penutup:
- berharap – berjaya mencapai – Akhir - 
 terima kasih –  sudi – ditemu ramah
- Sama-sama


Zi Lin :
Selamat pagi, saudari Mary.

Mary  :
Selamat pagi.

Zi Lin :
Terlebih dahulu, tahniah dan syabas saya ucapkan kepada saudari kerana telah berjaya menjadi johan dalam acara lari pecut 100 meter dalam kejohanan olahraga MSSM baru-baru ini.

Mary  :
Terima kasih.

Zi Lin :
Bolehkah saudari ceritakan perasaan saudari sebaik sahaja memenangi johan?

Mary  :
Sebenarnya, saya tidak menyangka akan menjadi johan. Saya berasa sangat terkejut.

Zi Lin :
Bagaimana pula begitu?

Mary  :
Saya menjangka akan mendapat persaingan yang sengit daripada pemenang tahun lepas tetapi semasa berlumba tidak ada cabaran langsung. Oleh itu, dengan mudah sahaja saya menjadi johan.

Zi Lin :
Berapakah masa yang saudari catatkan dalam perlumbaan tersebut?

Mary  :
10.7 saat.

Zi Lin :
Adakah ini suatu rekod yang baharu?

Mary  :
Tidak. Pada tahun 2008, Devi telah mencatat 10.3 saat.
Zi Lin :
Jadi sekarang apakah cita-cita saudari seterusnya?
Mary  :
Saya bercita-cita untuk meningkatkan  diri dengan lebih baik lagi dan mewakili negara suatu hari nanti.
Zi Lin :
Saya berharap saudari akan berjaya mencapai cita-cita tersebut. Akhir kata, terima kasih kerana sudi untuk ditemu ramah.
Mary  :
Sama-sama.

2 comments:

  1. karangan di atas ini sangat berguna bagi saya pelajar sekolah

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Share it