Selamat Datang Ke Dunia Bahasa Malaysia UPSR

Monday 10 December 2012

Contoh Karangan - Dialog



Kamu seorang wartawan majalah sekolah. Kamu diminta menemu ramah seorang pelajar yang telah Berjaya mendapat 7A dalam peperiksaan UPSR. Tulis temu ramah itu selengkapnya.


          Seorang pelajar yang belajar di SJK(C) Kampung Baru Gedok telah berjaya mendapat 7A dalam peperiksaan UPSR. Pelajar tersebut bernama Fong Yu Qing.


Man Yi             :
Selamat pagi. Saya ialah wartawan majalah sekolah SJK(C) Kampung Baru Gedok. Nama saya ialah Wan Man Yi.

Yu Qing            :
Selamat pagi. Bolehkah saya tolong?

Man Yi             :
Saya ingin menemu ramah dengan saudari. Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada saudari kerana memperolehi 7A dlam peperiksaaan UPSR.

Yu Qing            :
Terima kasih.
Man Yi             :
Apakah perasaan saudari selepas mendapat 7A?

Yu Qing            :
Saya berasa sangat gembira sebab saya tidak sangka akan mendapat 7A.

Man Yi             :
Bagaimanakah saudari membuat persediaan?
Yu Qing            :
Saya menyediakan jadual waktu belajar sendiri dan sentiasa belajar dengan mengikuti jadual itu.

Man Yi             :
Bagaimanakah saudari membahagikan masa belajar saudari?
Yu Qing            :
Pada waktu pagi dan malam, saya belajar. Pada waktu petang pula, saya menghadiri kelas tambahan, membuat kerja sekolah, dan bermain.

Man Yi             :
Apakah cara saudari untuk belajar?
Yu Qing            :
Terdapat banyak cara untuk belajar. Antaranya adalah apabila guru sedang mengajar, saya sentiasa menumpukan perhatian. Selain itu, saya juga mengulang kaji pelajaran pada setiap hari, apabila saya menghadapi masalah dalam pelajaran, saya akan menanya guru atau kawan, dan membuat banyak latihan. Di samping itu, saya juga banyak membaca buku rujukan dan membuar perbincangan dalam kumpulan dengan kawan-kawan.

Man Yi             :
Wah, saudari sungguh hebat! Siapakah yang selalu memberi galakan kepada saudari?
Yu Qing            :
Ibu bapa dan guru-guru saya.
Man Yi             :
Apakah cita-cita saudari?
Yu Qing            :
Saya bercita-cita hendak menjadi seorang doktor.
Man Yi             :
Semoga saudari berjaya.
Yu Qing            :
Terima kasih.

1 comment: