Selamat Datang Ke Dunia Bahasa Malaysia UPSR

Monday 10 December 2012

Contoh Karangan - Laporan


Persatuan Sains sekolah kamu telah mengadakan lawatan ke sebuah kilang mengetin nanas. Sebagai setiausaha persatuan, kamu dikehendaki menulis satu laporan tentang lawatan tersebut.


Laporan Lawatan ke Kilang Mengetin Nanas

            Pada 12 Mei 2012 yang lalu, Persatuan Sains sekolah saya telah mengadakan lawatan ke sebuah kilang mengetin nanas di Pontian, Johor. Rombongan kami terdiri daripada 30 orang ahli dan diketuai oleh tiga orang guru. Kami ke sana dengan menaiki bas yang disewa khas.
            Tujuan lawatan ini diadakan adalah untuk melihat bagaimana cara-cara mengetin nanas. Kami bertolak ke sana pada pukul 8.00 pagi dan tiba di sana pada pukul 10.00 pagi.
            Apabila tiba di sana,kami telah disambut oleh seorang pegawai perhubungan awam. Sebelum melawat, kami diberi taklimat oleh pegawai perhubungan awam itu. Beliau juga menasihati kami supaya jangan menyentuh mesin-mesin di kilang itu dan sentiasa berada di dalam kumpulan.
            Semasa melawat, pegawai itu telah memberi penerangan yang jelas kapada kami. Semua soalan yang kami tanya dijawab oleh pegawai itu dengan jelas.
            Selapas melawat,kami telah dijemput ke sebuah bilik rehat untuk menikmati jamuan. Kemudian, pegawai itu telah menghadiahkan setin nanas kepada setiap orang.
            Kami berasa sangat gembira kerana dapat melihat cara-cara mengetin nanas. Sebelum pulang, kami mengucapkan terima kasih kepada pegawai itu.

Disediakan oleh,                                                                                        18 MEI 2012
____________________
(LEE ZI YING)
Setiausaha,
Persatuan Sains
S J K(C) Kampung Baru Gedok


No comments:

Post a Comment